Tre år med Trump

Igår var jag och lyssnade på en intressant föreläsning med Dag Blank professor i nordamerikahistoria, som föreläste om Tre år med Trump på senioruniversitetet i stan. Han berättade mycket om det amerikanska valsystemet och de tre pelare som byggt amerikansk konstitution: presidentmakt, kongress och högsta domstol. Men det som fastnade hos mig var hans beskrivning av Trumps ledarstil. Det han åstadkommit är ju kaos i Vita huset, där folk avskedats eller hoppats av till höger och vänster. Ingen kan känna sig säker på sin post. Samma ledarstil hade också präglats hans tid som fastighetsmagnat. Jag kom då att tänka på vad jag läst om Hitlers ledarstil, den byggde ju också på att göra omgivningen osäker. Han kunde tillsätta folk som hade nästan identiska arbetsuppgifter, så att de fick konkurrera med varandra och på så vis skapa osäkerhet och lojaliteter. Inget övrigt att säga i jämförelsen med Trump. Blank gick även in på riksrättsprocessen mot Trump och lite förutsägelser om framtiden, men det lämnar jag därhän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0