Konsum och återbäringen

Den gamla anrika konsumentkooperationen som en gång var en folkrörelse med ett stort engagemang är nu i kris och tänker sänka återbäringen till sina medlemmar. Ordföranden Anders Sundström menar att det inte är på grund av återbäringen som kunderna handlar i Konsum, utan att man har bra erbjudanden. Må så vara, men återbäringen är en av grundpelarna i KF och en viktig symbol. Det var den som en gång fick många att handla i Konsum. Jag minns själv hur mina föräldrar satt och räknade kvitton för att se hur stor deras återbäring var. Nu har Konsum, liksom de flesta folkrörelser, under lång tid haft en nedåtgående trend. Man har inte hängt med i konkurrensen och fått avveckla butik efter butik. En gång hade medlemmarna inflytande på verksamheten på stämmor och dylikt, men i och med centralisering, storbutiker och direktörer som tog över, försvann medlemsinflytandet. Domus-varuhusen blev ett konkurrensmedel under en tid, men snart försvann även dessa och centraliseringen har fortsatt. Om medlemmarna får mindre i återbäring så behöver VD:n Frank Fiskers inte bekymra sig över det. Han får sparken efter ett år och får som plåster på såren 11 miljoner i avgångsvederlag att trösta sig med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0