Valborgsmäss

Sitter här på valborgsmäss i min ensamhet sedan min hustru Hellin åkt till sin syster i Lahti i Finland. Har nyss ätit en god middag, kyckling och klyftpotatis med ett glas rödvin till, så jag mår ganska bra. Det har varit en gråmulen dag, men jag har ändå varit ute på en nästan timslång promenad. Jag matar fortfarande fåglarna så jag har utblick över vad de håller på med. En duva spatserar omkring under fågelbordet och pickar i sig frön. En hackspett har lagt beslag på talgbollarna och talgoxar, pilfinkar, gråsparvar och blåmesar fightas om jordnötter och solrosfrön. På gården mittemot ser jag hemmasonen Mats i full verksamhet som vanligt. Han ser ut att kratta gården, något vi ännu inte tagit itu med. Jag har också ägnat dagen åt att läsa Olof Lagercrantz självbiografi Min första krets. Om Lagercrantz levt skulle han fyllt 100 år nästa år i mars. Jag har planer att försöka skriva något om detta, så det är därför jag läst hans bok. Det är en bok skriven med en uppdämd vrede över det liv som kvinnorna i hans släkt fick leva. Modern Agnes fick aldrig utveckla sina intressen utan anpassa sig till fadern med påföljd att hon så småningom sjönk in i sinnessjukdom. Agnes` syster Viveka Hamilton skjöt sig själv, då hon inte tyckte sig uppfylla sin roll som kvinna och Olofs syster Lottie tog också sitt liv. Själv blev han sjuk i tuberkulos och svävade ett tag mellan liv och död. Hans bok är också en uppgörelse med den han själv var, som född in i överklassen och med dess värderingar, vilka han sedan långsamt övergav. Han har själv senare beskrivit sitt liv som ett långsamt uppvaknande till medvetenhet. Liksom Strindberg kom han att se samhället som en vävnad av lögn. Hans kritik av marknadssamhällets falskhet och hyckleri är hård. Jag håller också på att läsa Strindbergs Tjänstekvinnans son och slås av den uppriktighet och vilja att säga sanningen som han leds av. Nu går det mot kväll, men det är fortfarande mycket ljust ute. Snart kommer majeldarna att tändas och fyrverkerier att braka loss. Men jag tillbringar nog kvällen hemma framför teven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0