Boktips - Den vita tigern

Nyligen läste jag Aravind Adigas roman Den vita tigern. Anledningen till att jag skaffade boken var att jag hörde ett avsnitt på radion, då vi åkte till IKEA i Sundsvall. Jag fångades genast av tonen i berättelsen och beställde boken från Bokus. Nu har förresten Joel fått låna den. Ska inte avslöja för mycket, men den handlar om entreprenören Halram Balawi, som föds i Indiens mörka hjärta, men som lyckas ta sig ur mörkret och bli chaufför åt ett rikt par i Delhi. Kluven mellan sin bakgrund som lojal son och tjänare och sin önskan att klättra på statusstegen lär han sig en ny moral i hjärtat av ett nytt Indien. Han börjar se hur den vita tigern, som han kallats av en lärare, kan bli fri från sin bur, men vågar han språnget...
Romanen är till formen skriven som ett brev till Kinas premiärminister och berättad på ett sarkastiskt och humoristiskt vis om Indien av idag. Boken rekommenderas å det varmaste.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0