Nedslag i Västervik - fel årstid?

Jag ankom till Västervik på skärtorsdagskvällen efter två stopp. Först ett på E4 vid Vårby, där några bilar krockat och bussen fick förflytta sig med snigelfart. Sedan blev det tvärstopp på E22-an vid flaskhalsen Söderköping med sina sju trafikljus och Göta kanal. Det  här problemet har funnits i åratal vid stora helger, då det korkar igen. Därför var jag mer än en timme försenad då jag äntligen kom fram till Västervik.
Det blåste snålt från hamnen och taxichauffören som skjutsade mig sa: - Du kommer vid fel årstid.
Han tycktes ha rätt för på Fiskartorget där under sommaren alla uteplatser är smockfulla fanns knappt en människa. Gamlebyvikens vatten låg blank som en spegel och de enda fåglar jag såg var ett svanpar med sin fjolårsunge.
Dagen därpå, som var långfredag, duggregnade det. Jag gick en promenad vid viken och såg åter svanparet, men denna gång utan fjolårsungen. Vad hade hänt? Hade de jagat bort honom? Eller hade han råkat ut för någonting? Frågor som sysselsatte mig en stund, tills jag fick syn på en man vid Kanotklubbens anläggning som sjösatte en kanot. Nu blåste det en del, så jag tyckte det verkade vågat att ge sig ut på vågorna (ha, ha, vilken association). Själv gick jag med vinterjacka, mössa och vantar. Men mannen skjöt ifrån med paddeln och gav sig iväg. Det såg lite vingligt ut och han paddlade bara några hundra meter innan han vände tillbaka. Kanske han tyckte det var för kallt.
Då jag lämnat viken och kom upp i lite skogsterräng såg jag både tussilago, blåsippor och vitsippor i blom och en och annan vårlök. Västerviksborna tycktes dock hålla sig inne, jag mötte bara en och annan hundägare, som var tvungen att ge sig ut.
Tre dagar senare, efter att jag också ha varit med om ett snöfall, som gav ett snötäcke på 1 dm, anträdde jag hemresan. Taxichauffören, som var en glad fyr, och som skjutsade mig till busstationen höll låda hela tiden. Berättade att han varit tvungen att byta tillbaka till vinterdäck och att folk under snöovädret på påskafton ringt ner taxi och undrat var bilarna var. 
Då han släppte av mig sa han: - Välkommen tillbaka till sommaren. Nu är det fel årstid här.... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0