Rysskylan fortsätter

Rysskylan har lagt sig som ett lock över byn. 19 minusgrader på morgonen.
Jag vill inte gå ut, utan ägnar förmiddagen åt att läsa en recensionsbok jag fått, Adam Hochschilds "Aldrig mera krig".
Jag har läst två tidigare böcker av författaren, "Kung Leopolds vålnad", om plundringen av Kongos naturtillgångar och folkmordet i dess släptåg samt "Spräng bojorna" om kampen mot slavhandeln. Hochschild är en lysande stilist och det han har att berätta är skrämmande, men intressant.
Ytterligare en bok om första världskriget kan det vara nödvändigt. Jo, jag tror det för detta krig är så att säga urcellen för alla de kommande katastroferna under 1900-talet. Och nu använder Hochschild ett litet annorlunda angreppssätt, då han ger krigsmotståndarna, framför allt kvinnorna ganska stort utrymme.
Han börjar också sin skildring ett par årtionden innan krigsutbrottet för att visa att kriget är i vardande, att det fanns de som önskade det. Till exempel författaren Rudyard Kipling, en ivrig krigspropagandist.
Han skildrar också hur kulstprutan kom till användning första gången vid Omdurman i Sudan 1898. Här mejade britterna ner 10 800 sudaneser och sårade 16 000, medan deras egna förluster var 48 man. Om detta vapen skrev Army and Navy Journal : "Det är ett vapen som är särskilt anpassat för att sätta skräck i en barbarisk eller halvciviliserad fiende". Ingen kunde då ana att tyska, franska och brittiska soldater 16 år senare skulle vara de som mejades ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0