Blidväder

Åter har vintern förbytts till vårvinter, graderna bytt tecken från minus till plus.
Jag försöker gå en promenad, men snön har förvandlats till is och jag halkar omkring som Bambi.
Slår in på skogsvägen, men lika halt där. Byter till täkterna, här är fortfarande lite snö och jag tar mig fram.
Passerar den fallfärdiga ladan, som står kvar på grund av stöttor. Ett mysterium att den klarade stormen.
En lada lite längre bort föll ihop som ett korthus.
Jag läser vidare i Sture Linnér, Europas ungtid. Har kommit fram till utgrävningarna av Troja som
Heinrich Schliemann inledde på 1800-talet. Enligt legenden med Homeros Iliaden i näven. Så var det nu inte visar den kompetente Linnér. Schliemann var för övrigt mest ute efter egen berömmelse och Priamos skatt.
Hans grävningar förstörde därmed flera andra kulturlager.
Trots det kunde han visa att Troja inte bara var en legendernas eller sagornas plats, utan en reell plats, där krig förekommit och sannolikt också det krig som Homeros skildrat i Iliaden.
Det är en enastående kulturgärning som Sture Linnér åstakommit med denna och andra böcker han skrivit om antiken och tiden före det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0