Krille Tvärvigg

Kanske någon undrar varifrån jag tagit signaturen Krille Tvärvigg.
Jo, i Hemmets veckotidning gick en serie i min barndom (kanske finns den kvar än?) med seriefiguren Tjalle tvärvigg. Grannpojkarna som bodde under oss kallade mig ibland Tjalle efter den serien. Inte vet jag om det bara var på skoj eller om jag var en speciell tvärvigg. Envis tror jag nog att jag var men knappast motsträvig. Krille har däremot tillkommit senare under skoltiden.
Tvärvigg tycker jag om, jag vill nog vara lite eljest, det senare ett vackert ord som en av mina lekkamraters mamma ofta använde när hon uttryckte sig.
Idag har det varit en underbar vinterdag, 7 minusgrader och sol. Jag och frun som var ledig tog en promenad mitt på dagen för att insupa ljuset. Vi gick runt bondgården och letade efter det lock till komposten som stormen Dagmar tog med sig i farten. Och ser man på: nästan ända framme vid bondgården, flera hundra meter från vårt hus lyckades jag hitta locket som var översnöat, men ändå synligt. Tjurarna som står ute under tak glodde förvånat på mig då jag uttryckte min glädje över lockets återfinnande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0