Trettondagen

Efter att ha jobbat ett par timmar i ottan i staden beger jag mig hemåt till fots. Solen är på väg upp, färgar österhimlen röd. Det är några minusgrader och ett tunt snötäcke. Efter några kilometer slår jag in på den gamla landsvägen som leder till byn. En nötskrikas skrän får mig att haja till, men när jag kommer in i skogen följs jag av en svartmes spröda toner. Jag kommer ut i dalgången, solen har ännu inte orkat över trädtopparna. Vattnet i dikena har frusit till under natten. En kajflock virvlar omkring som sotflagor. En kråka skränar. Jag genar över täkten följer ett rävspår mot huset. Trött efter vandringen duschar jag, dricker kaffe och äter en smörgås. Fortsätter sedan att läsa i Elias Canettis Den räddade tungan, där han skildrar sin uppväxt i en liten stad vid Donau. En härlig läsupplevelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0