Hornslandsvägen

Trafiken på Hornslandsvägen är intensiv så här på sommaren. Turister, sommarstugeägare och fastboende passerar i en jämn ström både till och från stan. Jag räknar till sex bilar i minuten. Hastigheten genom byn är nedsatt till 50 km i timmen, men få håller den hastigheten. Jag hämtar tidning och post med fara för mitt liv känns det ibland som. Speciellt korsningen med gamla landsvägen är livsfarlig, här är det smalt och dålig sikt. Men de flesta förare blåser bara på, som om inget kunde hända. Det har varit ett par intermezzon här och jag bara väntar på den första olyckan. Polisen visar sig sällan här ute på landet, om de ville förstärka sin kassa vore det en smal sak, men intresse tycks saknas. På den gamla landsvägen har de boende gjort gemensam sak och satt upp blomlådor med jämna mellanrum för att få bilisterna att sänka farten. Skillnaden är att de ansvarar för vägen. Hos oss är det Trafikverket eller kommunen som bär ansvaret och de har, verkar det som, inget ansvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0