Fågeltragedi i trädgården

För någon dag sedan hittade jag flugsnapparhanen död utanför huset och idag när jag skulle klippa gräset upptäckte jag honan bara några meter från hannen, också död. Det är inget annat än en tragedi som inträffat. Paret hade påbörjat häckningen i en av de nyuppsatta holkarna på logväggen och jag kunde lyssna till hanens hackiga, men klara sång i björken och se hur den ibland gjorde utfall och med stor skicklighet fångade en insekt i flykten. Jag kände glädje i bröstet. Men så detta! Vad kan ha hänt? Av en fågelkunnig kollega har jag hört att flugsnapparen kan råka i kamp på liv och död med blåmesar och talgoxar om boet. Men i det här fallet tycktes ju bofrågan vara avgjord, paret etablerat. Det som hänt är varken mer eller mindre ett mysterium och något svar lär jag nog inte få. Men trist var det och inte hjälper Darwins ord om "survival of the fittest" det minsta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0