Sågverkshustrur

I sågverkssamhället jag växte upp i hade sågverksarbetarnas hustrur inte mycket att göra. Flera av dem var därför väldigt oformliga till kroppen. Mycket stillasittande och för många goda kafferep gjorde sitt till.
Deras uppgift var att sköta hushållet och livet deras var lika inrutat som sågverksarbetarens.
Morgonkaffe, frukost vid nio, kaffe med smörgås vid klockan ett, middag vid femsnåret. Så såg deras vardag ut. Fredagar brukade de städa, ta ut mattor och damma.  
Deras enda omväxling var en runda till affären och en pratstund med varandra. Kanske lite handarbete.
En del av dem gick med i kvinnogillet. Bland annat min farmor. De något bättre situerade i Röda Korset, där disponentfrun var en av de mest drivande.
Idag när jag besöker kyrkogården i kyrkbyn och läser deras namn på gravstenarna undrar jag: hur stod ni ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0