Vad Dagmar åstadkom

Ägnat tre dagar åt att ta hand om det som stormen Dagmar åstadkom vid juletid.
Svärsönerna och Joel hade visserligen gjort grovjobbet, men nu var det min tur att ställa mig vid vedkapen.
Det var framför allt grenar att ta hand om. En del av dem tjocka som timmer. Stammarna (en tall och jättebjörken) har dock en granne forslat bort.
Innan han kom räknade Hellin och jag årsringarna på björken. Vi kom fram till att den var mellan 60-70 år.
Ett präktigt exemplar, grov som den värsta ek vid foten av stammen.
Enligt den förre ägaren till huset hade blixten en gång slagit ner i trädet.
När vi skaffade bergvärme för tre eller var det fyra år sen trodde jag inte att jag skulle behöva använda vedkapen nåt mer, men där bedrog vi oss allt. Naturen ville annat.
Återstår nu att klyva allt jag kapat. Det blir nog åtskilliga timmars jobb det med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0