Hallowen

När kommer Hallowen sa 6-åringen, när vi satt ut pumpan på bron med ett ljus i. Hoppas han inte kommer, sa hans mor och förklarade att pumpan med sitt ljus skulle avskräcka andarna från att komma. 6-åringen såg ganska skeptisk ut, kanske kopplade han ihop hallowen med jultomten, för lite senare, då hans föräldrar var på bio, ställde han samma fråga till mig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara, utan sa bara att han kommer nog inte. Kanske skulle jag ha förklarat att hallowen inte var någon person, utan ett firande som kommit till Sverige väldigt sent (på 1990-talet) och som hade sitt ursprung i Irland och Skottland och sedan spridits vidare till USA. Men jag insåg att det var en alltför långdragen förklaring. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0