Hägglunds dubbla budskap

När jag denna gråa morgon med lätt duggregn gräver i trädgården, kommer ungdjuren fram och muar högljutt och missnöjt. Jag förstår att det beror på det magra betet. Men kan inget göra åt det. Efter ett tag lomar de uppgivet och missnöjt iväg, då de kanske förstår att jag inte kan lindra deras bekymmer. Snart bildar de dock en mur och blänger mot bondgården och muar högljutt, de tycks nu ha förstått vart de ska rikta sin ilska. Samma ilska griper mig då jag hör den förbindlige Göran Hägglund i Ekot presentera den fantastiska höjningen av pensionen med 50 kronor. Jag tackar och bugar och undrar om det är ett skämt eller ett hån. Kunde vi inte ha besparats den här 50-lappen, som gör att Försäkringskassans kostnader för att betala ut den säkert ökar avsevärt. Samtidigt får vi veta att en av hans partikamrater har ett avgångsvederlag från riksdagen på 81 400 kr i månaden och dessutom driver ett PR-bolag, där han kunnat håva in närmare en miljon. Moraliskt dilemma, icke, följer ju bara regelverket och Gud har säkert också välsignat det hela. På söndagskvällen satt Göran Hägglund och skruvade sig i Agenda-studion. Då presenterade han regeringens nya förslag angående föräldraförsäkringen. Nu ska föräldradagarna till 80 procent tas ut före det barnet fyller fyra år. Avsikten: få ut i första hand invandrarkvinnorna på arbetsmarknaden. Jag hör i andanom hur SD gillar det här förslaget starkt. Är det inte det man hela tiden sagt, att invandrarna är tärande. Det märkliga är att en förespråkare för vårdnadsbidraget, vilket motiverades med att kvinnorna skulle kunna vara hemma och ta hand om sina barn, nu kommer med ett förslag som går tvärtemot det. Men för Göran Hägglund tycks det inte vara något problem. Han är van att tala med dubbla tungor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0