Höstdagjämning

Fredag morgon, vintern knackar på, frost på marken och is på bilrutorna. En fågel (nötväcka) undersöker det tomma fågelbordet. I trädgården slokar squash-bladen efter en kall omfamning. En humla har gått in i saligheten, har bäddat för sig på kärleksörten. Inga fjärilar eller bin syns till. Lördag morgon, höstdagjämning. Som för att bekräfta det grå himmel och regn. Jag gör en lov ute sedan jag glömt lägga ut slangarna från regntunnorna. Inte en människa syns till i byn. Bara ungdjuren som samlats i flock, som för att skydda sig mot regnet. I förrgår gav jag dem lite gräs, då jag tyckte synd om dem på grund av det magra betet. Det skulle jag nog inte ha gjort, för så fort de sedan såg mig stämde de upp sitt råmande. Frun tyckte jag skulle byta kläder så de inte kände igen mig. Men nu verkar de ha resignerat där de står bligande i regnet. Jag hämtar morgontidningarna och dricker kaffe och försöker glömma att det nu definitivt är höst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0