Östros och bonusarna

I en stort uppslagen intervju i lördagstidningen av Sv D säger Tomas Östros att han tycker att politikerna inte ska delta i debatten om bankernas bonus. Annat ljud i skällan var det då han var finansminister i den Perssonska regeringen. Men nu är han gubevars vd i Bankföreningen och har bytt skylt och kostym, uppträder numera i mörkblå kavaj och slips. När nu politikerna med finanskrisen i minnet och bankernas vidlyftigheter diskuterar att införa begräsningar och regleringar och större krav på kapitaltäckning, så anser Östros mot vad han hävdat tidigare att det är för mycket regleringar. Han tycker inte heller att bankernas bolånemarginaler är för höga. Nej istället måste det vara "sunda marginaler på den typen av lån". Men det är ju det det inte är, sunda marginaler. Östros tror att marknaden ska rätta till skevheterna, men det är ju marknaden som åstakommit dem. Det låter oerhört naivt att tro att det ska fungera. Och varför skulle inte politikerna kunna ha synpunkter på hur banksektorn sköts, om man ser att det går åt pipan. Anders Borg har ju kallat dem för samhällsfarliga. Och se på Lehman Brothers som drog med sig hela ekonomin när den kraschade. Östros har inte haft några problem med att gå över till banksektorn som han tidigare kritiserat, han säger att näringslivet är ingen motståndare och att han har sina värderingar. För min del tror jag att han för någon sorts personlig vendetta mot Anders Borg, som sprang förbi honom på nationalekonomiska instutitionen i Uppsala och sedan blev finansminister. Jag tror att det är det som nu driver honom, det vill säga att ge igen på Borg. Rätta mig om jag har fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0