Trädgårdsdags

Sedan några dagar är trädgårdsarbetet i full gång. Den sibiriska ärthäcken är kapad till fotknölarna och hallonbuskar och vinbärsbuskar är nyfriserade. Kompostkvarnen har surrat och glupskt tuggat i sig torkade grenar och spottat ut dem som flis. På landet sticker vitlöksbladen upp sina gröna blad och det verkar som om alla klarat vintern. Frun påstår att hon upptäckt ett humlebo, men jag är lite skeptisk till det. Dock har humlor och nässelfjärilar varit synliga, de har vimsat omkring och letat efter blommor som blommar. Men det är bara på ett fåtal ställen som de kan hitta nåt, mest krokus och snödroppar. Men idag såg jag att en del vitsippor snart går i blom. Gräset repar sig oroväckande snabbt och jag som trott att jag inte behövde ta ut gräsklipparen förrän till midsommar får nu bittert inse faktum. Om en vecka eller så är det nog dags att sätta kepalöken. Sedan rullar det på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0