Björkknäck

Måndag morgon och på väg för att hämta tidningen. Ser då att en av björkarna vid vägen är knäckt på mitten och att den översta delen fastnat i den stora tallen. Tur att den föll mot tomten och inte ut på vägen i alla fall. Jag säger tyst några olämpliga ord.  För några vintrar sen blåste två stora träd ner, en björk och en tall. Men vi hade tur och de skadade varken huset eller logen. Fastbandhagen hade också klarat sig med en hårsmån då den väldiga björken föll till marken. Även den här gången hade hagen klarat sig eftersom björken fastnat i jättetallen. Kommer det här att bli ett återkommande problem. En granne jag pratade med sa att det aldrig blåst så mycket som nu. Är det månne klimatförändringarna som är orsaken eller det milda vädret, det senare kanske en följd av det förra. Eftersom jag inte kunde klara att få ner björken själv blev jag tvungen att be om hjälp. Jag ringde till en granne, som jobbar i skogen och som har den nödvändiga utrustningen för sådana här äventyr. Han kom nästan på en gång och lyckades med lock och pock få ner björken, utan att fastbandhagen ens fick en rispa. Det är skönt med såna grannar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0