Släktforskning

Sitter och försöker bringa ordning i mina släktforskningspapper som jag samlade på mig för snart 20 år sedan. Då jag fyllde 50 år fick jag ett presentkort till SVAR i Ramsele av mina barn. Det dröjde dock nästan ett år, innan jag begav mig dit tillsammans med fru och en tioårig son. Vi bodde i ett pensionat vid Faxeälven några dagar och jag fick en bra start på mitt letande. Hemmavid fortsatte jag sedan min forskning i biblioteket. Men efter bara något år riktades mitt intresse mot teaterns historia i Hudiksvall och jag började forska om teaterlivet i staden. Det tog ett par år i anspråk och sedan fortsatte jag av bara farten med föreläsningsföreningen, koloniträdgårdens historia och Hudiksvalls ABK:s historia. Släktforskningen gick i träda. Nu känner jag mig dock beredd att åtminstone samla ihop mina anteckningar. Jag har nu upprättat en antavla, där jag i stort sett har täckt in fyra generationer, fem om man räknar in mig själv. Jag har väl inte gjort några mera uppseendeväckande upptäckter. På morssidan är den geografiska spridningen mycket begränsad. Alla som finns där har vistats inom ett rätt så snävt område, från Västrum i öster till Hjortedstrakten i väster. Sysslorna har varit arbetare, dräng, skomakare och så min morfar sågverksarbetare. På farssidan är det däremot lite intressantare. För farmors föräldrar kom från Värmland i trakterna av Arvika. Anders Gustaf Bergström som var född 1874 kom till sågverket i Blankaholm någon gång på 1890-talet, för Agnes, som är min farmor, föddes i Blankaholm 1898. Om den här delen av släkten vore det intressant att få veta lite mera. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0