Midsommarfirande förr och idag

När jag berättar för min mor om midsommarfirandet i Lakbäck, så påminner hon mig om hur vi brukade fira midsommar i min barndom på Glasbacken. Jag var då i ungefär samma ålder som vårt barnbarn Liam nu är, det vill säga 7 eller 8 år. Det här var på 1950-talet, före TV-ns inträde, då människor fortfarande umgicks med varandra. Vårt firande skedde på en äng mittemot de två husen på Glasbacken, en äng som jag annars nyttjade för mina fotbollsmatcher. I firandet deltog även folk från Glasbruket, som låg några hundra meter därifrån. Vi började firandet med att hjälpa våra mammor att plocka blommor till stången. När den var klädd, vilket tog sin rundliga tid var det dags att resa den och då kom karlarna lomande och hjälpte till. Men aldrig att de skulle ha förnedrat sig till att plocka blommor, det var barn- och kvinnogöra. Då stången var rest dracks det kaffe och saft med bullar och kakor till. Jag misstänker att kaffet också blandades med annat. Då eftermiddagen hunnit ytterligare ett stycke inleddes sången och dansandet runt stången för att sedan följas av lekar. Även de vuxna deltog då med liv och lust. Det var bro bro breja, hoppa säck och sista paret ut och annat som jag nu glömt. Firandet pågick sedan ända tills det började mörkna, då man skrattande och varm gav sig iväg hemåt, medan gräshoppor och syrsor spelade sin förföriska melodier. En del dröjde förstås kvar ute och försåg sig från flaskor som inte var till för barnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0