Mittsommar

Så har jorden fullbordat halva sitt varv runt solen och ljuset kommer alltmer att få ge vika för mörkret på vår del av klotet. Vi är nu mitt i sommaren och snart är det juli och högsommar med åskknallar och häftiga regn. Grönskan har mörknat och fågelsången praktiskt taget upphört. Holkarna på tomten gapar tomma efter flugsnappares, talgoxars och blåmesars mödor under några intensiva veckor. Bara pilfinkarna tjattrar och träter med varandra. I skogen mognar nu bären och i  trädgården växer morötterna så att det nästan hörs. Finlands vita ros är nu som mest praktfull och de yppiga pionerna väntar på sin korta blomningstid. Mellan de nödvändiga sysslorna med gräsklippning och annat slår jag mig ner en stund i trädgårdsstolen och lyssnar till omgivningens ljud. Från landsvägen kommer ett oupphörligt surr. och på bondgården pågår ett intensivt arbete med att bärga foder och mycket annat. De över 100 korna är släppta på bete och jag ser dem på fältet vid skogsranden där de betar som på en landskapsmålning. Morgon och kväll vandrar de mellan lagård och täkterna för att mjölkas. I vår närhet betar elva ungdjur, som efter den första veckans förvirring nu funnit sig tillrätta och för ett regelbundet ko-liv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0