Framgångssagan Toyota

Jag sitter och väntar på att min bil, en Toyota Corolla, ska bli klar med förbesiktningen och bläddrar i den bok som ligger framme på kaffebordet i verkstaden. Den handlar om Toyotas 40 år i Sverige. Jag läser om hur det hela började och slås av hur ett framgångsrikt företag kan skapas. 1950 var Toyota nära att gå i konkurs. Då reste vd:n Eijdi Toyoda till USA, den forna fienden som släppt två atombomber över Japan, bara att resa dit var ett modigt steg. Han besökte Fords fabrik i Detroit och slogs av hur dåligt arbetarna behandlades och att de inte hade något att säga till om. Han såg också hur bilar lämnade fabriken med skador och fel, eftersom ingen tycktes bry sig. Fel som det sedan blev dyrt att åtgärda. Det var då som Toyoda kom på den enkla, banala lösningen med snöret. Hemkommen drog han igång produktionen och skapade arbetslag, självstyrande grupper där arbetarna fick ta ansvar för kvaliteten och fick mera att säga till om. Han införde också snöret, vilket innebar att när ett fel upptäcktes, så skulle man dra i snöret och produktionen vid bandet stoppades. Felet kunde då åtgärdas med en gång. I början drog arbetarna titt som tätt i snöret, men så småningom blev man noggrannare och skickligare i sitt arbete, kvaliteten blev bättre. Idag känner vi till resultatet Toyota är en av de mest sålda och bästa bilarna som tillverkats. Skepsisen mot japanska kopior är sedan länge borta och själv har jag i stort sett kört mina två Toyotar utan problem. Ett par gånger har jag bytt bromsbackar det är allt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0