Namnsdag

Bland ca 80 000 Krister har jag namnsdag idag. Men nu var det länge sedan jag stavade namnet så, så frågan är om jag får tillgoräkna mig dagen. Istället har jag låtit namnet inledas med ch, det låter lite mera pretentiöst, tycker jag. Namnet var populärast på 1940- och 1950-talet läser jag i lokalblaskan. Det kan nog äga sin riktighet, eftersom jag fick namnet strax efter andra världskrigets slut. Namnet kom nog från Amerika och det innebar att jag stod på segrarmakternas sida. Inget tyskt Adolf här inte. I skolan förvandlades namnet till Krille av killkompisarna. Jag kan inte komma ihåg att jag blivit retad för namnet, men jag kan ha fel. Ett namn får man ju dras med hela livet, men jag kan inte påstå att jag är direkt missnöjd med namnet, det kunde varit värre. Urban turban till exempel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0