Nedslag i Stockholm

Efter en vecka i Västervik gör jag nedslag i Stockholm eller närmare bestämt Hammarby sjöstad hos barn och barnbarn. Vädret är helt underbart och vore det inte för de nersinglande löven kunde man tro att det vore vår. Det känns bra efter en vecka i Västervik med mestadels regn och gråväder. Ostkustens pärla gjorde föga för att leva upp till sitt namn. Jag har fått en dag för mig själv och efter en seg morgon tar jag en promenad. Jag går över Danvikstullsbron, där trafiken på Värmdöleden mal på in mot city. Morgonrusningen är dock förbi och jag behöver inte ha ögon i nacken för att hålla koll på de vilt framrusande cyklisterna. Istället fångas min blick av ett par jättelika affischtavlor från SAS vilka basunerar ut sitt budskap: BOKA SHOPPING, BOKA SNÖ!. Jag är inte hågad för någotdera utan fortsätter lugnt min promenad och viker av mot söder. Vid norra Hammarbykajen blir jag nästan omkullsprungen av författaren Ernst Brunner, som tycks vara ute på en joggingrunda. Jag passerar Mandelparken, där vildpäron och fågelbär planterats. Jag befinner mig på historisk mark, för strx härintill låg Barnängens fabriker, som skildrats så förtjänstfullt i Per Anders Fogelströms böcker. Jag är nu framme vid Barnängsbryggan och ställer mig och väntar på Lisen som ska ta mig över till Luma. Efter en stund kommer hon in till kajen och jag går ombord tillsammans med en daghemsgrupp och några andra passagerare. Snart är jag vid Luma och promenerar tillbaka till Henriksdalskajen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0