Namnsdagen

Igår hade min morfar Elias namnsdag. I min klipp- och fotosamling hittar jag  en notis då han fyllde 75 år. Det var 1961. Bredvid det klippet låg ett annat, då disponent Danielsson fyllde 75 år. Min morfar och disponenten var nästan jämngamla och de arbetade på sågverket i Blankaholm, 3,5 mil söder om Västervik. Men i var sin ände av samhällstegen. Morfar som brädgårdsarbetare och påpetare, disponenten som just disponent. De hade säkert ingen kontakt med varandra. Men en gång såg jag dem mötas. Morfar, som då var över 80 år hade fått besvär med prostatan och måste in till lasarettet. Jag skjusade honom och min mor och jag stannade och väntade med bilen på parkeringen utanför sjukhuset. Jag såg hur mamma tog morfar under armen och just då de gick upp för lasarettstrappan så kom disponenten med fru ut från sjukhuset. Disponenten led av hjärtbesvär. Då de möttes tog morfar av sig kepsen av gammal vana, men disponenten noterade det inte ens. Detta är vad jag minns denna dag då morfar har namnsdag. Konstigt, eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0