Agnes

Idag har Agnes namnsdag och så hette min farmor. Hon föddes i Blankaholm, sedan hennes föräldrar Anders Bergström och hans maka Augusta arbetsvandrat från Värmland, Arvikatrakten, och kommit till Blankaholm för att skapa sig en ny framtid på det nygrundade sågverket därstädes. Agnes var född 1898. Hon var låghalt eller hade något problem med höften och haltade därför betänkligt. Hon kom att gifta sig med Viktor och de fick sex barn tillsammans. Agnes hade dessutom ett barn tidigare. Ett av barnen var min far. Jag träffade inte farmor och farfar så ofta, eftersom det var min mor som bestämde och hon föredrag att umgås med sin egen mor och far. Men varje tjugondag knut brukade farmor och farfar bjuda hem oss på middag och för barnen vankades gottepåsar. Farmor och farfar bodde större delen av sitt liv i ett rum och kök i arbetarkasernen vid det övre torget under ganska primitiva förhållanden. Det var först mot slutet av sitt liv som de kunde flytta in i ett nybyggt radhus. Här bodde de dock inte så många år för farfar dog knall och fall och farmor fick en sådan chock att hon själv snart blev så dålig att man fick ta henne till sjukhemmet i kyrkbyn. Här låg hon sängbunden i flera år och hade svårt att meddela sig med omgivningen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0