Höstmorgon

Jag går ut i trädgården. Solen lyser, men värmer obetydligt. Gräset är daggvått efter gårdagskvällens regn. Luften är fuktig, mättad av syre. Det är vindstilla, träden står raka och orörliga. Var är stormen som SMHI ordade om? Jag inspekterar bastun som ungdomarna lånade igår. Den ser bra ut, var sak på sin plats. Från kohagen kommer en frän kodoft, kvigorna ligger och idisslar lättjefullt. Bara en av dem blänger åt mitt håll, avvaktar om det kan vara gräs på gång. Men nej, jag går in i köksträdgården, synar av regnmätaren som visar att det fallt 5 mm regn. Vintermorötterna och purjolöken är fortfarande kvar i jorden. Kaske tar jag upp dem nästa vecka. Nedanför ladan har piprankan och vildvinet fått en dödskyss av frosten som slog till under tre nätter. Även björnbären har fått sig en törn och mjuknat. Synd, för det såg ut att vara en bra skörd på gång. Småfåglarna pilar omkring i buskarna, de har närmat sig huset igen, inspekterar fågelbordet för att se om jag lagt ut frön. Men det  har jag inte, de får ha tålamod ännu en tid. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0