Årsbarn med Hiroshima

Jag är född samma år som bomberna över Hiroshima och Nagasaki föll. Bara drygt tre veckor skiljer mellan min födelsedag (13 juli) och bomben över Hiroshima den 6 aug.Detta påminns jag om idag. Jag fick livet till skänks medan över 100 000 japaner kom att mista det. Ikväll såg jag en dokumentär om bomberna, vilken visade att de egentligen inte var nödvändiga. Men under alla år har vi matats med den amerikanska proagandan om att de var nödvändiga för att få slut på kriget. Och att en invasion av Japan skulle ha kostat si och så många amerikanska soldaters liv. Amerikaners liv var uppenbarligen viktigare än japanska. Dokumentären visade också att man hemlighöll atombombens följder, den strålsjuka som offren drabbades av.  Och vidare att människor användes som försökspersoner av forskarna. Det var ett cyniskt och omänskligt sätt att behandla sjuka och skadade människor på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0