Dennis

Dagens namn är Dennis eller Denise. Den enda Dennis jag känt är seriefiguren Dennis, en rackarpojke i stil med Knoll och Tott, som förgyllde min egen barndom. Hos grannen under oss på Glasbacken, den snälle knotige truckföraren Folke och hans runda och godmodiga fru Karin brukade jag och min bror få smita in och bläddra i deras veckotidningar och förunnas en bulle och saft eller rentav en matbit. Deras dörr stod alltid öppen för mig och min bror. Här läste jag också serien om Tjalle tvärvigg med sin stora cylinderhatt och fick sedan öknamntet Tjalle av Folkes äldre pojkar. Nu har jag därför döpt min blogg efter Tjalle. För något av tvärvigg är jag kanske. Dennis var ju också ett efternamn som fick rykte om sig i 90-talets ekonomiska kris, då han som riksbankschef tvingades höja räntan till 500 procent för att söka försvara kronan. Så namnet har trots allt en viss klang, även om det är svårt att tro att någon idag döper sin son till Dennis. Hur det förhåller sig med Denise är mig mera obekant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0