Wallenberg

Dagens nam är Raoul och det för oss osökt in på Raoul Wallenberg, som väl är den mest kända personen med det namnet. Bortsett från Raoul Castro då, men han är ju inte svensk. För en del är nog detta en stor minnesdag, för det han uträttade för de ungerska judarna i Budapest under andra världskriget. Det trista, men också det som gör hans namn vida berömt, är ju hans öde. Att han greps av den ryska underrättelsetjänsten i krigets slutskede och fördes bort till ett då okänt öde. Världskriget var i princip slut, Tyskland besegrat, och de både supermakterna på väg in i ett kallt krig med stor misstänksamhet mot varandra. I det läget hamnade Wallenberg mitt i skärningspunkten mellan supermakternas intressen. Hans tjänst i Budapest var finansierad med amerikanska pengar och det gjorde honom misstänkt i ryska ögon. Var han månne en amerikansk spion? resonerade sannolikt den ryska underrättelsetjänsten. Därför tog de honom till fånga utsatte honom säkerligen för långdragna och plågsamma förhör, där kanske även tortyr förekom. Till slut tröttnade man kanske på honom och gjorde av med honom med ett nackskott. Ingen vet väl riktigt hur det slutade förstås, men med kännedom om rysk underrättelsetjänts agerande i andra fall, så är det inte osannolikt att slutet blev så. Fast idag är det nog annat som tilldrar sig större uppmärksamhet än Wallenbergs öde i den grå forntiden. För nu släpps ju fjärde delen i Milleniumserien och redan har jag ett mejl i min box, som säger att jag måste köpa boken för att stilla min nyfikenhet. Men det är faktiskt något som jag inte tänker göra:stilla min nyfikenhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0