Sent omsider

För 18 år sedan köpte jag Peter Nilssons trilogi i en månpocket. Den innehåller tre böcker, Stjärnvägar, Rymdljus och Solvindar. Nu först har det blivit av att jag börjat läsa den. Så är det ofta för mig, jag köper en bok och ibland kan det gå flera år innan jag börjar läsa den. Nåväl, Peter Nilsson, författare, astronom och humanist är värd att läsa. Han förenar vetenskapsmannens hårda fakta med en skön prosa. Myternas berättelser med aktuell forskning och hisnande perspektiv mot universum. Han besitter också stor lärdom, eller snararare besatt, ty han finns inte längre bland de levande. Stjärnvägar som inleder boken är en bok om kosmos. Rymdljus är en bok om katastrofer och underverk och Solvindar, en bok om rymd och människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0