Åkarbrasa

Igår kväll såg jag den finstämda och intressanta dokumentären Från bleke till storm om några fiskares vardag på Vänern. Då såg jag en av männen göra en kroppsrörelse som det var åratal sedan jag såg sist. Han piskade sig med armarna runt kroppen för att få upp värmen. Det ord som åtföljer kroppsrörelsen och som jag inte sett någon göra sen jag var barn, tror jag, är åkarbrasa. Ordet är väl mer eller mindre bortglömt, ty idag är det väl få som gör den här kroppsrörelsen. Vi har väl fått allt för bra kläder och kanske vädret också blivit varmare. Ordet härstammar från den tid då kuskarna som körde hästskjutsar behövde värma sig med hjälp av en åkarbrasa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0