Korrelation

Sedan femton år bor jag i en gammal lanthandel inte långt från en bondgård med över 100 mjölkkor. På något underligt vis så har denna omständighet kommit att likna min uppväxt. De första nio åren av mitt liv bodde jag nämligen bara halvannan kilometer från en bondgård, som arrenderades av en man som hette Björkman. Den bondgården hade förstås inte så stora likheter med den jag nu bor några hundra meter ifrån. Björkman hade förutom ett antal kor också hästar, grisar och höns och han bedrev ett rätt så allsidigt jordbruk, där både säd, rovor och sockerbetor ingick. Då jag blev äldre och flyttat till sågverkssamhället Blankaholm, fick vi så småningom flytta in i en tjänstebostad ovanpå Konsumbutiken, då min far blev föreståndare. Jag var då cirka 16 år och fick flytta in i det forna biträdesrummet. Och nu bor jag alltså med hustrun i en gamma lanthandel i byn Fiskeby, fem kilometer norr om Hudiksvall. Lanthandeln har dock upphört sedan länge. Den var väl som mest frekventerad under 1930 till 1950-talet. Några år in på 1960-talet sålde man ännu vitvaror i affären. Affären var förlagd i den vinkelbyggnad som gjorts till huset och där vi nu har pannrum, badrum och tvättstuga. I byn finns också en gammal skola, som också den är nerlagd sedan många år. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0