Tidningsvärldens diskreta charm

Efter drygt 25 år som frilans åt lokaltidningen har jag fått kicken. Ja, inte officiellt, utan så där tyst och smygande som en katt kan kasta sig på ett byte. Jag får helt enkelt inga flera böcker att recensera. Beror på halverad budget säger den lokalt placerade kulturredaktören. Bokrecensionerna har fallit som en sten i tidningarna och är därför obehövliga säger den centralt placerade kulturredaktören. Anledningen är förstås en annan, att tidningarna är konkursmässiga och att man måste göra sig av med folk. Och då är det naturligtvis bekvämast att fota frilansarna som är lösast knutna till tidningarna. Jag vet inte vad det betyder för läsningen att bokrecensionerna i stort sett försvinner i tidningarna. Det kanske inte betyder ett jota. Men det kan också tänkas att de haft en viss betydelse för vissa grupper då det gäller valet av litteratur, att recensionen tjänat som någon slags bruksanvisning. Om det påverkar läsandet i stort får väl framtiden visa. Enligt mittmedias kulturredaktör ska kultursidorna nu istället ägna sig åt fördjupande analyser, samhällsdebatt samt att konsten ska ses i ett socialt sammanhang. För egen del kan jag tycka att det är just det jag försökt med mina bokrecensioner. Men jag säger som Tony Rickardsson: jag är inte bitter. Det har varit en rolig tid att vara frilans och jag kommer nog att sakna utmaningen att åstadkomma en bra recension.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0