Marknad och kålsoppa

I dagarna tre är det folkfest i lilla Hudik. Marknaden kommer hit, ja, inte den vi brukar tala om till vardags. Den som styr det mesta och som är som någon slags Gud, utan här talar vi om den äkta, genuina marknaden, där människor möts, umgås, köper marknadskarameller, åker karusell osv. Ja, ni vet sången om  tre små gummor...den marknaden är det jag talar om. Så nu luktar det som vanligt kålsoppa över hela stan, ty kålsoppan är stadigt förknippad med marknaden och om mycket har förändrats så är det en sak som består och det är kålsoppan. En del tar kålsoppan väldigt allvarligt. Min fru besökte häromdagen grannen för att köpa ägg och då fick hon veta att grannfrun lagar kålsoppa från grunden. Ingen buljongtärning där inte, utan fläskben till buljong och så ska det inte heller vara prinskorvar i, det är fusk. Förr brukade jag själv laga till kålsoppa till marknadshelgen, men i år blir det inte av, eftersom jag är bortrest över marknaden. Jag ska på finare galej, nämligen min äldsta dotters giftermålsfirande. Och där kommer inte att bjudas kålsoppa, det är ett som är säkert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0