Gustaf Adolfs-dagen

6 november ingen Lützen-dimma precis, utan ett ihärdigt snöande och en kyla genom märg och ben. Vintern kom tidigt i år. Vem firar Gustaf Adolf? Inte ens nazisterna kanske. Annars är det väl en kung i deras smak? Liksom Karl dussin. Och de natinoellt sinnade är inte tillräckligt många för att hålla dagen i helgd. Nej, det enda som återstår är en liten rund och trevlig bakelse som fått ge hans namn. Jag minns hans kläder som finns bevarade i Livrustkammaren, blodiga och tilltygade. Då var inte lätt att vara kung. Man måste in i stridens mitt, riskerade att bli nerhuggen eller skjuten. Det var en annan slags representation än den som kungamakten idag åtnjuter. Gustaf Adolf fick dö för sin tro, vad skulle han ha tyckt om påvebesök. Här slogs man i årtionden i religionens namn, även om det låg maktpolitiska strävanden också i potten. Nej, dagen får passera utan att jag tänder ett ljus för kungamakten istället får det bli för min far och min bror. Ljus över deras minnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0