Mårten Gås

Dagens namn är Mårten. För Skånes del innebär det väl ett firande med gås och svartsoppa och kanske spettekaka till dessert. Inget som får det att vattnas i mun på mig precis. I alla fall så får dagen mig att minnas en lärare jag hade på den ettåriga kontorskurs jag gick på i min ungdom. Denne lärare, som var skåning, framhöll alltid landskapet. Det var Sveriges kornbod och här fanns den bästa och godaste maten. Det störde mig som kom från det stenrika och magra Småland (inte sten i abstrakt mening, utan det som ligger och skräpar på marken). Om gås, svartsoppa och spettekaka ingick i hans meny vet jag inte, men han pratade aldrig om det i alla fall. Kanske inte ens han kunde förlika sig med dessa rätter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0