Fågelliv

För några dagar sedan var vi vid stugan på Storsand. Vi möttes av silverklockor från träden, där flockar av sidensvansar betade i tall och björk. De vackra fåglarna flög från träd till träd i sjok, som starar brukar göra. Det var ett säreget skådespel. Då jag tittar i min dagbok så ser jag att de är här en månad tidigare jämfört med i fjol. Varför kan man bara spekulera om. Kanske har det att göra med tillgången på föda. Det har i år varit flera egendomligheter i fåglarnas värld. Vi har fått in mängder av fåglar från öster, vilka annars brukar välja andra sträckningar. Fågelskådare har invaderat Öland för att få en skymt av annars sällsynta fåglar. Vad denna invasion beror på vet vi inte heller. Några pratar om felnavigering. Må vara hur det vill med det, det är alltid roligt när det händer lite oväntade saker. Vid fågelbordet går det sin gilla gång med besök av talgoxar, blåmesar, nötväckor och pilfinkar. Det verkar tryggt och säkert. Men nu hörde jag i morse på Naturmorgon att talgoxar kan uppträda som rovfåglar, om de har brist på energi. De kan till och med döda andra småfåglar för att få mat. Bästa alltså att tillse att tillgången på solrosfrön är jämn och stadig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0