Höstlig promenad

Då molnen och förmiddagsregnet dragit bort tar jag en promenad på grusvägen åt Wij.Som namnet antyder så är det en plats med anor. Här fann man för länge sedan en gammal urholkad båt som en bekräftelse på att de marker som nu är åkermark en gång varit farbara med båtar. Det som nu finns kvar av vatten är Hallstaån och Vibosjön. Vid bron vid Hallstaån tar jag en paus och spanar efter bäver. Men utsikten att se någon mitt på blanka dagen är förstås utsiktslös. Vattnet står lågt i ån och flyter trögt och sakta. Hallstaåsen är stadens vattenreservoar och nu går debatten hög i lokaltidningen om vådan av att dra ett nytt dubbelspår genom åsen. Jag fortsätter förbi gårdarna Farbrors och Gryttje. Vid den senare blir jag utskälld av gårdens gårdvar. Hundskallet följer mig sedan flera hundra meter på grusvägen. Jag går genom tallmyren och kommer ut på täkterna vid Östanbräck. Ett tåg rusar fram några hundratal meter bort och det passerar just genom åsen, så ett dubbelspår kan väl inte förändra så mycket. Efter em stund kommer jag ut på Hornslandsvägen, där fartdårarna tävlar om vem som kan köra fortast. Jag håller mig långt ut på vägrenen för säkerhets skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0