Oktoberdag i krigens skugga

I mer än en vecka har molnen hängt som stora dystra flak över oss här i södra Norrland. Idag visade sig dock solen en stund, medan jag vandrade i markerna. Fortfarande kunde jag se flockar av björktrastar som dröjt sig kvar och vid en gård blev jag utskälld av en gårdvar. Promenaden tog en timme och det var skönt att komma hem och slå sig ner i fåtöljen med Strindbergs Götiska rummen, en roman som på sin tid blev mycket utskälld och ansedd som gnällig och tråkig. Det tycker jag nu inte, utan bitvis är den riktigt rolig, när Strindberg går till attack mot de förment radikala, de som han umgicks med i Röda rummet. Jag hade i alla fall en trevlig stund i hans sällskap. På radion kunde jag sedan följa Cecilia Uddéns känslosamma rapportering från ett flyktingläger utanför Mosul. Människor som lyckats ta sig ut från helvetet i Mosul. Ännu en stad, där människor får lida och dö. Så har det blivit med krigen, de civila skonas inte längre, utan blir som i det här fallet, brickor i spelet. För en månad sedan var min hustru och jag på resa i Nordnorge. Vi gjorde nedslag i Hammerfest och Kirkenes, städer som under andra världskriget hamnade i storpolitikens skugga, som blev offer för förödande bombningar och som blev totalförstörda. Och det var människor som precis som i Aleppo och Mosel hamnade i korselden utan egentligt förskyllan. IS är ju ett resultat av den amerikanska krigföringen i Irak. För då USA under Bush gick in i Irak för att kväsa Saddam Hussein gjorde man också processen kort med hans anhängare. De som varit soldater i Husseins styrkor avskedades, blev arbetslösa och kunde rekryteras till det som sedan blev IS. Regeringen Bush har alltså ett stort ansvar för det som sker nu i Irak och Syrien. I media har det på sistone rapporterats om clowner som skrämt både barn och vuxna. En clown som skrämmer oss ännu mera är Donald Trump, som riskerar att bli USA:s näste president. De clownkonster han hittills visat upp bådar inte gott för framtiden. Men kanske tar människor till sista sitt förnuft till fånga och säger nej till clownen. Clowner ska ju vara roliga och hjärtliga, inte lögnaktiga och skrämmande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0