Läkarflykt

För nu ganska många år, känns det som, fick vi möjlighet att välja husläkare. Jag valde en läkare som jag kände starkt förtroende för på den då enda hälsocentral som fanns i staden. Det kändes tryggt att veta att man kunde gå till samma läkare varje gång man behövde uppsöka hälsocentralen. Man behövde inte upprepa sin sjukdomshistoria. Fast nu var denne läkare mäkta populär så det kunde dröja innan man fick tid hos honom. Men så kom privatiseringsvågen och läkaren försvann till den nyöppnade privata hälsocentralen. Det var nu inte hela världen för jag kunde bara byta till den privata hälsocentralen. Allt verkade frid och fröjd. Det gick något år och plötsligt sa fem eller sex läkare upp sig från den privata hälsocentralen och försvann till en ort 10 km utanför stan. Jag var inte beredd att åka fram och tillbaka för ett läkarbesök, utan blev kvar på den privata hälsocentralen i stan, trots att jag nu inte visste vilken läkare jag skulle få nästa gång jag besökte densamma. Nu läser jag i lokaltidningen att hälsocentralen 10 km utanför stan fått stora problem med att läkare slutat. Så de som försvann från stan har nu valt att röra på sig igen, kanske för att tjäna ännu mera pengar. Något patientansvar tycks dessa lycksökare inte ha. Den husläkarreform som en gång infördes med stora åthävor är det nu ingen som verkar bry sig om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0