Nationaldagen

Från hamnområdet dunkar pålkranarna som vanligt trots att det är nationaldag. Numera finns ingen ordning i arbetslivet. Nationaldag vadå, det är bara att jobba på. Att arbetarna en gång kämpade för 8 timmars arbetsdag eller att helga helgdagen verkar helt bortglömt. Här där jag bor dundrar timmerbilarna förbi dag som natt med timmer till de slukande sågverken. Tiden är förbi sa någon och det går också att uppfattas bokstavligt. Nationaldag i all ära även jag bryr mig föga om den utan jobbar i trädgården. Att fira Gustav Vasa känns tveeggat, var han en landsfader eller tyrann, som Lars Olof Larsson, min gamla historielärare i Växjö frågade sig i sin utmärkta bok med det namnet. Kanske var han både och. Den andra anledningen till firandet ska vara från 1809 och friheterna som då skrevs in. Det känns ju mer att fira då, men det är väl inget som gör att man jublar precis. Nej, nationaldagen får bli en parentes. Precis som den verkar vara för arbetarna i hamnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0