Folkskolan 175 år

I år är det 175 år sedan den allmänna folkskolan inrättades. Ett tidernas kunskapslyf!. Nu vill man påminna om detta med en utställning som först kan beses på Prins Eugens Waldemarsudde mellan 11 mars och 21 maj. Sedan kommer utställningen att turnera i landet. Fast tyvärr bara i ett fåtal större städer. Utställningens namn är en sagolik skola och man kommer att visa en del av Saga-bibliotekets böcker samt affischer och dylikt. Om man berättar om bakgrunden, den hårda debatt som föregick folkskolans etablerande vet jag ej. Men det hade nog kunnat vara på plats. Folkskolan debatterades i årtionden, innan den blev verklighet. För de liberalt sinnade som Almqvist och Geijer var skolan viktig ur demokratisk synpunkt, att barnen skulle uppfostras till medborgare med rättigheter och skyldigheter. Folkskolan var också en förutsättning för en konstitutionell monarki. Och man ville att staten skulle ansvara för densamma. Just det senare vände sig de konservativt sinnade emot. De tyckte att statens engagemang endats skulle gälla religionsundervisningen; all annan undervisning var hemmets sak. Sedan fanns det många som fruktade för den allmänna ordningen och samhällets lugn och stabilitet om den breda massan skulle få undervisning i andra ämnen är kristendomskunskap. 1828 års uppfostringskommitté föreslog så att all egentlig folkuppfostran kunde inskränkas till hem- och religionsundervisning. Men utvecklingen i samhället gjorde att de liberala åsikterna vann terräng, skiftesreformerna och befolkningstillväxten medförde att de sociala problemen växte och som ett medel för att åstadkomma en förbättring så tillkom folkskolan. Här kan man jämföra med hur den allmänna rösträtten kom att införas, då hoten från massorna underifrån tvingade regeringen att införa rösträtten. Visserligen blev införandet till att börja med en halvmesyr, som nästan alla stora förändringar. Kyrkan hade fortsatt stort inflytande genom att prästen blev ordförande i den nyinrättade skolstyrelsen. Men samtidigt stadgades det att i varje stad och socken skulle finnas en skola med utbildade lärare och att varje skoldistrikt var skyldig att anskaffa och underhålla skollokaler. Staten tog också ansvar genom att svara för lärarutbildningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0