Fiskarmännen

Under ett par veckor har jag följt med i radioföljetongen i P1, där Hans Moseson (ICA-Stig) läser Chigozie Obiomas roman Fiskarmännen, en bok som belönats med Bookerpriset 2015. Fiskarmännen är till på köpet en debutroman. Det är en fängslande och sorgesam roman om ett brodermord mot bakgrund av ett sönderslitet Nigeria på 1990-talet. Då den stränge familjefadern, en bankman i Akure, får en tjänst långt bort i östra Nigeria, får de fyra pojkarna i familjen fria tyglar och börja fiska i den starkt förorenade floden Omi-Ala, vilket de inte haft tilltålelse att göra. Men modern som förestår en handelsbod har inte tid att hålla koll på pojkarnas förehavanden. En dag vid floden träffar bröderna på den utstötte Abulu, som tillskrivs synska egenskaper. Och denne uttalar en profetia till den 15-årige Ikenna, att han kommer att dödas av en bror. Trots att Abulu anses som en galning, spränger spådomen in en kil mellan bröderna. Ikenna genomgår en metamorfos och isolerar sig från de övriga och förbjuder Boja, som han delat rum med, att vistas i rummet. Ikenna blir odräglig och till slut kulminerar händelserna i en katastrof, då Ikenna huggs ihjäl av Boja efter ett våldsamt slagsmål. Boja blir förfärad över sin gärning och dränker sig i gårdsbrunnen. Obembe och Benjamin, bokens berättare bestämmer sig då för att ta hämnd på Abulu för brödernas död. Hur det går vill jag inte avslöja, men det blir ett gastkramande slut kan jag lova. Hans Mosesons inläsning passar mycket bra till romanen tycker jag, den är lugn och tydlig. Det är svårt att lägga romanen ifrån sig, för jag köpte den faktiskt sedan jag lyssnat på några avsnitt, och ville veta hur det skulle gå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0