I det grå

Aprilmorgonen är grå och jag får Povels ord i mitt huvud: det är måndag morgon och mitt huvud det känns så tungt.. Jovisst så kan det kännas, men det gråa är också vilsamt. För är det sol så måste man genast ut och göra en massa saker. Nu kan man vara i det gråa, lyssna på Ekot, kolla ut på fågelbordet, där fyra ivriga starar rotar omkring efter något ätbart. Jag läser Svante Nordins Hitlers München där Nordin söker visa att Hitlers radikalitet, hans ingång i politiken skedde först i München. Och att han var osäker om vart han hörde hemma. Nordin har med en bild i boken, där Hitler ses i utkanten av bilden med en röd och en svart armbindel. Det är vid begravningen av Kurt Eisner, rådsrepublikens ministerpresident. Hitler var uppenbarligen med i den röda rådsrepubliken som vakt vid begravningen. Mot detta kan man invända att Hitler inte hade något annat val vid denna tid, han hade ju sökt sig till militären även efter kriget, då han inte hade något annat hem. Nordin vill visa att Hitlers påståenden i Mein Kampf är otillförliga, det är fake news, för att tala modernt. Hitler har tillrättalagt uppgifterna för att få dem att passa in i sin historia. Han låtsas att han avskydde soldatråden, medan han i själva verket tillhörde dem. Han valdes också till förtroendeman för soldatrådet vid sin bataljon. Det är en målande och levande fresk av det dåtida München som professorn i idé och lärdomshistoria målar upp. Den är väl värd att ta del av och se där vad en grå morgon kan föra med sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0