Kamprad

Nu när hyllningskören efter Kamprads bortgång gör sig bred, kanske det också vore klädsamt att påminna om denne mans bruna förflutna. För den som är intresserad finns Elisabeth Åsbrinks Augustprisvinnande bok Och i Wienerwald står träden kvar. En verkligt gripande och även avslöjande bok om Kamprads förflutna. Visst Ingvar Kamprad har gjort mycket för Sverige med sitt företag och kanske var nazismen i ungdomen en förvillelse. Hans far var ju också nazist, kanske i högre grad än Ingvar. Själv har jag ett svagt minne av Älmhult, där jag huserade som lokalredaktör en sommar för sossetidningen Kronobergaren i början av 1970-talet. IKEA hade ännu inte spritt sig runt Sverige och i världen, utan hade sin förankring i Smålandsmetropolen. Jag hade väl vissa planer på att göra en intervju med Kamprad, men det blev aldrig av. Istället kom jag att bevaka Pelle Näver på Linnés Råshult och en och annan bilolycka. Jo, jag blev också uttagen att assistera Ulf Elfving i någon talangjakt. Jag ingick i juryn på tre personer, fast jag visste föga om musik. Till IKEA vallfärdade människor då som nu, men jag var alrig inne i varuhuset, utan såg bara de otaliga bilarna på parkeringsplatsen. Mitt sommarjobb varade bara under juli månad och sedan dess har jag aldrig besökt Älmhult.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0