Skördetid

Den rekordrika värme vi fått och som orsakat så stora problem med bränder och vattenbrist har samtidigt lett till att grönsaker och bär mognat rekordtidigt. I dagarna har jag tagit upp både kepalök och vitlök, vilka annars brukar dröja in i augusti, innan de är klara. Även sockerärtor har jag skördat, de har fullkomligt exploderat och jag hinner inte med. Hallonen är också plockade och huvuddelen har hamnat i frysen, eftersom vi inte hinner äta dem till frukost och dylikt. Även andra bär är klara som krusbär och vinbär. Vi fick också en ansenlig mängd körsbär i år. Inte ens skatorna hann med att äta dem. Sent omsider har också kvigorna kommit som grannar. Det är fjorton stycken samt en bastant tjur, som nu nyfiket glor på oss, då vi kommer för att vattna eller hämta grönsaker eller bär. De har det tufft på dagarna, då solen steker och man tycker nästan att de borde ha något skydd, någon byggnad som de kunde söka skugga i. Men på kvällarna, då det blivit lite drägligare brukar korna runt bondgården ha konsert, då ljuder olika stämmor i skymningen, vilka brukar följa oss ända in i sömnen. Vad de berättar vet jag dock inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0