Särlingen

Göken ropar sitt ko-ko i sena kvällen, då alla andra fåglar tystnat. Vad vill den? Vad har den för budskap, undrar jag i min bekväma och varma säng. Två på natten låter den åter höra av sig en god stund. Vad vill den förmedla denne särling, som inte bara låter höra av sig då andra sover, utan också låter andra göra jobbet. Dessutom kan ju dess läte inte uppfattas som sång. Ska ko-ko-et uppfattas som ett hån till de andra som måste sova och som slitit ihop födan till ungen, precis som en direktör inom skål och vägg kan flabba över de stackars medarbetare som får slita häcken av sig. Eller är det något annat den vill. I folktron har man gett den olika epitet, västergök är bästergök, östergök är tröstergök och södergök är dödergök. Såvitt jag kan höra i min säng kommer ropet från söder, bäst att se upp alltså, jag drar täcket över huvudet och försöker sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0