Väderläge med mera

 Efter snö, snö, snö, kom så en dag med sol, men också bister kyla. På morgonen visade temperaturen minus 20 grader. Jag skottade väg till fågelbordet och bastun, som jag inte hunnit med för det myckna snöandets skull. Jag fick ju inrikta mig på att hålla rent på gården tidigare, så det gick att komma ut och in med bilen. Jag har fått kämpa själv, eftersom frun åkt till Stockholm och tagit hand om barnbarn. Såg av spåren i snön att det varit livlig trafik på tomten. Det är rådjuren som lämnat snöstämplarna efter sig. De har det nog ganska svårt just nu. Såg en eftermiddag ett ensamt rådjur, som stretade fram i snön, som räckte ända upp till magen på djuret. Det går också åt mycket fågelmat just nu, jordnötterna har en strykande åtgång. Delvis beror det på att kajorna söker sig fram till matplatsen, men jag vill inte ha dem där, utan jag får ideligen körta bort dem. Men de är sluga och tar bara ett par varv hos grannen och kommer sedan tillbaka. Även en hackspett och en gråspett brukar inventera matförrådet, och jag låter dem hållas. Fast de kan vara riktiga marodörer. I stugan vid Storsand, som min mellandotter äger, så har troligen en hackspett förstört matbordet. Jag har inte varit ute särskilt mycket för kylans skull. Utan istället suttit och läst  Henrik Berggrens lysande biografi om Olof Palme, som jag köpte på bokrean för flera år sedan. Det kan ju passa nu då det är 32 år sedan mordet. Och uppdrag granskning har ju också ägnat två program om mordet och framför allt Krister Pettersson. Här får man ju ytterligare belägg för hur illa skött polisarbetet var och hur man till och med tillgrep olagliga metode för att kunna få fast Pettersson i sin iver att lösa mordgåtan. Ja, det är ett sorgligt kapitel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0